Mr. Remember


Een kleurrijke onderdompeling in de artistieke wereld van Da Corte.

THE SUPƎRMAN

Louisiana Museum of Modern Art te Humlebæk presenteert de eerste Europese overzichtstentoonstelling van Venezolaans-Amerikaans kunstenaar Alex Da Corte, getiteld “Mr. Remember”. Da Corte's werk omvat verschillende media met beeldhouwkunst, video en installaties als zwaartepunt. Je wordt als bezoeker volledig ondergedompeld in Da Corte’s overweldigende universum. De westelijke vleugel van Louisiana's Museum werd volledig door de artiest ingekleed: op maat gemaakte vloeren en tapijten, neonlichten, felgekleurde muren en zelfs geursensaties. Da Corte’s kleurrijke werken raken ze thema’s als identiteit en intimiteit aan en stellen de betekenis van tijd in vraag.                                     

De titel van de tentoonstelling, Mr. Remember, is een woordspeling op ‘misremember’. Da Corte is gefascineerd door het begrip geheugen. Via een herinnering plaatst het verleden zich bij het heden en wordt een brug naar de toekomst gelegd. Da Corte’s werk is sterk visueel sprekend maar nooit evident. Da Corte weet geweld en ellende cartoonesk weer te geven. Daardoor is er een dualiteit doorheen zijn creaties waarbij somberheid toch speels en vrolijk oogt. Daarnaast keren personages vaak terug in zijn werk, van heksen tot Amerikaanse rapper Eminem. Hierbij neemt Da Corte vaak het gestalte van het personage aan. Op die manier wil hij geen oordeel vellen over goed of fout en de normatieve gedachte in twijfel trekken. Voor Da Corte zijn we uiteindelijk allemaal freaks.

Op een lichtbak bij aanvang van de tentoonstelling prijkt het woord ‘Home’. Je stapt dan ook binnen in Da Corte’s artistieke thuis. In de eerste, roze gekleurde zaal staan sculpturen centraal. Het is een bont allegaartje: verkleinde voorwerpen, uitvergrote objecten zoals een gigantische citroen of een ei, driedimensionale wandobjecten en maquettes. In deze ruimte worden zijn creaties gepresenteerd op felgekleurde tafels. Net zoals de tafels, zijn de meeste voorwerpen van zijn sculpturale installaties goedkoop en in massa geproduceerd. Onze identiteit wordt deels bepaald door consumptiecultuur, de objecten die we koesteren of juist weggooien en wat we dragen.

In een andere ruimte is ‘Well for Sensitive Boy’ (2022) te zien dat speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt werd. De waterput is een replica van een komische sketch uit ‘Saturday Night Live’ geschreven door Julio Torres en Jeremy Beiler. De sketch is een parodiërende commercial voor een Fisher Price-speelgoed. De waterput wordt op de markt gebracht voor gevoelige (lees "queer") jongens die niet passen in de conventionele genderrollen die normaal door speelgoedbedrijven worden gepromoot. Kindertijd en speelgoed liggen aan de basis van onze eigenheid. Da Corte heeft de waterput uitvergroot waardoor deze niet meer voor kinderen is.

Horror en het kwaad komen voortdurend terug doorheen de expositie, zoals “A House In The Night” (2016) en “Hell Hole” (2022). Karakters als Michael Myers uit de film “Halloween”, het monster van Frankenstein of de Boze Heks van het Westen uit de Tovenaar van Oz, passeren de revue. Da Corte is gefascineerd door Halloween, wanneer mensen zich verkleden als enge personages. Deze karakters zijn in strijd met de heteronormatieve norm, voor Da Corte zijn ze in wezen queer. Da Corte voelt zich thuis in de wereld van buitenstaanders en heeft zich vele malen als heks verkleed, o.a. bij zijn eerste video- installatie “Easternsports” (2014) die ook deel uitmaakt van de tentoonstelling. “Hell Hole” toont een hut die in brand staat. Da Corte probeert afstand te nemen van beangstigende situaties en ze objectief te bekijken. Niemand houdt van een brandend huis. Da Corte bekijkt echter de vorm en onttrekt zich van het emotionele. Hierdoor krijgt het brandend huis een esthetische waarde. Doorheen de brandende neonramen kan binnengekeken worden in de hut. Er zit een oude man aan een tafel in een volledig blauw interieur. Op de tafel liggen allerlei blauwe voorwerpen als ijsblokjes, sterren, vissen… De man is gemodelleerd naar Da Corte’s gelaatstrekken maar aangepast totdat hij lijkt op de oude man uit de blauwe periode van Picasso’s L’Ascète.    

In de video-installatie “THE SUPƎRMAN” (2018) belichaamt Da Corte de Amerikaanse rapper Eminem. Da Corte vindt zowel Eminems taal als zijn gewelddadig en macho karakter bedreigend. Daarop verfde Da Corte zijn haar blond en trok een oversized wit T-shirt aan. Als je in zijn huid kruipt, word je dan net zo boos, net zo wit, net zo hetero? Da Corte probeert steeds zijn karakter te begrijpen en vergeving te vinden.

Het hoogtepunt van de expositie is Louisiana’s nieuwste aanwinst, “Rubber Pencil Devil” (2019). De video-installatie bestaat uit 57 afleveringen die samen een twee uur en veertig minuten durende film vormen. De video wordt afgespeeld in een ruimte die als verlengstuk van de afleveringen dient: neon plafondlampen, sculpturaal meubilair en een tapijt dat doet denken aan een voetbalveld. De fragmenten refereren naar Amerikaanse kindertelevisieklassiekers zoals The Wizard of Oz, Mister Rogers' Neighborhood, Sesamstraat, Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen en The Daffy Duck Show. Tegelijkertijd zijn er verwijzingen naar horrorfilms als Scream en Halloween maar ook kunsthistorische referenties. Hoewel de beelden digitaal opgenomen zijn, ogen ze analoog door Da Corte’s unieke en zeer gedetailleerde decorontwerpen. Veel van de personages worden gespeeld door de kunstenaar zelf. De afwisseling van zoetgevooisde en meer gewaagde fragmenten die op een vertraagd tempo afgespeeld worden, maakt het moeilijk om weg te kijken van het scherm. Je blijft benieuwd en steeds verrast door het volgende beeld uit Da Corte’s  verbeelding.

Naast de westelijke vleugel van het Louisiana Museum palmt Da Corte een deel van het Calder terras in. "As Long as the Sun Lasts" (2020) is een 3 meter hoge sculpturale mix van Alexander Calder en Jim Henson. De rode stalen basis doet denken aan Little Tikes Activity Gym, een in massa geproduceerd stuk speelgoed opgebouwd uit in elkaar te klikken plastic onderdelen. De rode kleur verwijst naar Calder’s stabiel ‘Flamingo’ (1974). Bovenop werd een verticale as geplaatst met aan de ene zijde vijf gekleurde schijven, (opnieuw) refererend naar Calder’s mobielen. Aan de andere kant zit de blauwe versie van Big Bird uit Sesamstraat op een halve maan. De blauwe Big Bird is een verwijzing naar een Sesamstraatfilm waar de vogel gevangen genomen werd en blauw geverfd werd. Big Bird werd gedwongen om op te treden voor een publiek en “I”m so Blue’ te zingen. Da Corte laat de blauwe vogel een ladder vasthouden en geeft hem zo een kans om te ontsnappen van die pijnlijke herinnering.

Als kind had Da Corte de droom om animatietekeningen te maken voor Disney. Hoewel hij die droom liet varen, weet Da Corte – net als Disney – een eigen universum te creëren. Via felgekleurde beelden worden hedendaagse thema’s als gender en identiteit aangekaart. Ondanks de soms zware thema’s of de donkere onderlaag, is er steeds hoop en een zachtheid te vinden in zijn werk. Precies zoals Disney’s verhalen ook steeds goed eindigen.


Mr. Remember is te bezichtigen van 14/07/2022 t.e.m. 08/01/2023 bij Louisiana Museum of Modern Art.

Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk, Denmark


Foto’s (c) Cultuurtoerist.

Previous
Previous

BACK TO BACK - From Backyard to Boulevard

Next
Next

MAGELLAN