ON THE LOOKOUT


Een spel van kleur, licht en ruimte.


De expositieruimte van Fondation CAB te Brussel krijgt kleur door de installaties van zowel internationale als in Brussel gevestigde artiesten. Curator Gregory Lang heeft voor ‘ON THE LOOKOUT’ conceptuele installaties geselecteerd die de bezoekers door hun immersieve karakter prikkelen. Fondation CAB is gelokaliseerd in een indrukwekkend pakhuis in art-decostijl. Het samenspel van de originele architectuur met de kleurrijke installaties verscherpt de beleving.

De tentoonstelling opent met ‘Zone de fluctuation chromatique’ van Adrien Lucca. Plexiglas rechthoekjes met verschillende pigmenten bekleden de muren. Licht met afwisselende kleurintensiteit wordt geprojecteerd op de muren waardoor de rechthoekjes geleidelijk van kleur transformeren. In de grote zaal zijn spatiale interventies te zien door Pieter Vermeersch en Morgane Tschiember. Het werk van Pieter Vermeersch kleurt de wanden over een lengte 24 meter gradueel van licht- naar koningsblauw. Een enorm doek met een zilvergrijs kleurverloop doorbreekt de muurschildering. Het werk laat je nadenken over verschijnen en verdwijnen en de grenzen van het tastbare. Het andere deel van de zaal wordt ingenomen door ‘Swing’, een monumentale installatie uit PVC stroken door Morgane Tschiember. Het industriële materiaal krijgt door de presentatie een zekere elegantie. Omgekeerde bogen uit PVC lopen van het dak tot over de vloer heen. De bezoeker wordt uitgenodigd om doorheen deze installatie te wandelen. De veranderende lichtinval doorheen het glazen dak op het transparante materiaal zorgt dat het werk en de omringende ruimte bij elke genomen stap anders lijkt. Daarnaast biedt het een interessante kijk op de overige werken van de zaal.

De kleurrijke werken van Ann Veronica Janssens en Dimitri Mallet staan naast elkaar. Ann Veronica Janssens laat in ‘Frisson bleu’, een grote plaat van gehamerd, dichroïc gekleurd glas, de omgeving weerspiegelen. Of de bezoeker kan er zichzelf in spiegelen. Het werk van Dimitri Mallet toont diffuse, levendige kleuren die in beweging lijken te zijn. Het onscherpe beeld houdt de aandacht vast.

De tentoonstelling wordt besloten met kunstwerken van onder andere Irma Blank en LAB[au]. Een tweeledig schilderij uit de reeks ‘Radical Writings’ van Irma Blank lijkt op een opengeslagen boek. De zinnen zijn vervangen door met penseelstreken aangebrachte stroken kleur. Het Brusselse collectief LAB[au] toont ook een tweedelig werk uit een felgeel vlak naast een somber grijs, getiteld ‘U-238 > Pb-206’. Het illustreert de transformatie van uranium naar lood, een proces dat enkele miljoenen jaren duurt. Door deze twee stadia van het materiaal in één werk naast elkaar te plaatsen wordt het begrip monochroom onderzocht in relatie tot de tijd.

’ON THE LOOKOUT’ toont hoe kleurvariaties kunnen inspelen op je gevoel. Daarnaast zorgt de experimentele aard van de installaties met de oorspronkelijke architectuur van het gebouw voor een spannende dynamiek.


ON THE LOOKOUT is nog t.e.m. 28/01/2023 te bezichtigen bij Fondation CAB, Borrensstraat 32, 1050 Brussel.

Met werken van Irma Blank, Nadia Guerroui, Ann Veronica Janssens, LAb[au], Adrien Lucca, Dimitri Mallet, Luisa Mota, Morgane Tschiember, Pieter Vermeersch.

FONDATION CAB


Foto’s van de expositie (c) Cultuurtoerist.

Previous
Previous

HARDCORE / SOFTSPORE

Next
Next

Keith Haring