The Labyrinth


Outlining, 2022.

Fragmenten uit het verleden geplaatst in het heden


Artieste Anneke Eussen is met ‘The Labyrinth’ reeds aan haar negende solotentoonstelling toe bij kunstgalerie Tatjana Pieters in Gent. Eussen creëert minimalistische wandsculpturen en composities uit gevonden objecten en afgedankte materialen. De werken gepresenteerd bij ‘The Labyrinth’ zijn vervaardigd uit materialen met een historische achtergrond. Zo krijgen antieke ruiten uit Amsterdamse grachtenpanden, stalen raamkozijnen uit de Koninklijke Nederlandse Braatfabriek en marmer uit historische gebouwen in Berlijn een tweede leven in Eussens installaties. De kunstenares laat via haar assemblages de tijd verder tikken. Deze herinterpretatie van materialen laat de bezoeker nadenken over de invloed van de tijd en de omgevende ruimte op objecten.

Daarnaast is Eussen gefascineerd door repetitieve handelingen en categorisatie. Dit valt af te lezen uit de reeks ‘Outlining’. De tiental wandsculpturen lijken in één oogopslag kopieën van elkaar te zijn. Elke plexiglazen kader omvat echter een unieke compositie van zorgvuldig geselecteerde glasfragmenten die hun eigen verhaal meedragen. Herhaling keert ook terug bij ‘Motion maps’. Glasstroken volgen een bewegingspatroon langs de rand van tien omlijstingen. De compositie is niettemin net iets verschillend per kader. Eussen stelt dat zelfs wanneer gekozen wordt voor herhaling, er groei, verandering en ontwikkeling optreedt door de kleinste variaties.

Anneke Eussen (NL, 1978) wordt vertegenwoordigd door Tatjana Pieters, Gent (BE), Marinaro, New York (USA) en DOCUMENT, Chicago (USA).


“The Labyrinth” is nog t.e.m. 4 december 2022 te zien bij Tatjana Pieters Galerie, Nieuwevaart 124, 9000 Gent.

ANNEKE EUSSEN

TATJANA PIETERS


Foto’s van de expositie (c) Cultuurtoerist

Previous
Previous

Forget Me Not

Next
Next

Welcome Back to the New Beginning